Oh die mooie duinen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu Oh die mooie duinen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu

Oh die mooie duinen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

24 April 2011 | Namibië, Windhoek

De Sossusduinen.

Na een hartelijk afscheid zijn we op weg gegaan naar onze volgende bestemming de Sossus Dune Lodge in de Namib Naukluft Woestijn. Een ritje van ongeveer 320 kilometer als je geen afslag mist! Vandaag voor het eerst getankt in Mariental, want de benzinepompen zijn schaars dus altijd tanken waar het kan. (benzineprijs ook hier gestegen naar ongeveer 1,00 euro de liter) We rijden nu alleen op gravelwegen en komen zo nu en dan een tegenligger tegen, die je al op afstand aan ziet komen door de stofwolken . Door zo’n stofwolk hebben we de afslag gemist, maar na 30 km zijn we weer omgedraaid en vonden we hem . De bewegwijzering in dit gedeelte is zuinig alleen een bord bij de afslag zelf. Verder komen we op onze weg paard en wagens tegen met de hele familie in de wagen en allemaal vrolijk zwaaien als je langs komt. Het eerste gedeelte was een vlakke weg, de laatste 120 kilometer reden we door de bergen, waar de lucht al snel betrok en het af en toe regende. Het landschap was prachtig groen de rotsen waren begroeid met mosachtige begroeing wat een bijzonderheid is omdat het normaal gesproken niet veel regent hier. Toen werd het oppassen geblazen want we moesten de Tsariss Pass over errug … stijl !!! en een weg van gravel , maar alles verliep prima en het was spectaculair mooi.
Na 6 uur bereikten we het toegangshek van het Namib Naukluft park waar de controlepost onbemand was, dus gewoon doorgereden naar de Lodge. We worden op het parkeerterrein beneden opgewacht en laden onze bagage over op een terreinwagen die ons naar de hoger tegen de bergwand aan gelegen huisjes brengt. We dinken een welkomsdrankje in het hoofdgebouw en via een houten loopbrug bereiken we ons huisje. Alweer een plaatje, met een veranda met met ligbedden en een uitzicht whaw !!!

Na een zeer kort nachtje ging de wekker om 4.00 uur af. Want vandaag gaan we naar de zonsopgang kijken in de Sossusvlei. Het is nog aardedonker als we weggaan , maar we hebben een tocht van 45 minuten voor de boeg waarvan het laatste stuk zand is heel rul zand. (met low gear was het kicken) We waren de eerste en zijn nog steeds sprakeloos van dit schouwspel van kleuren. Degenen die er geweest zijn weten dat je dit niet kunt uitleggen, zo mooi. We beklommen het duin ( ik niet helemaal, beetje hoog) zwoegden ons in de zinderende hitte naar Deadvlei en op de terugweg bezochten we Dune 45 de meest gefotografeerde!! Doordat ook in dit gebied er afgelopen tijd veel regen is gevallen ligt er een meertje in Sossusvlei en staan er hele stukken van de woestijn in bloei. Het was alweer een prachtige dag.
Vanmorgen toch weer vroeg op om toch nog een keer naar dune 45 te gaan om daar de zonsopgang te bekijken. In het donker passeerden we wildebeesten die ons midden op de weg aanstaarden en vervolgens besloten om ons toch door telaten. Weer waren we de eersten (dat is toch een groot voordeel als je in het park slaapt) Het was nog donker en konden alleen de contouren van de duinen zien. Toen werd het lichter en maakten we kennis met een bijzonder snel invallende dichte mist! Het werd hierdoor heel erg vochtig zelfs zo erg dat de druppels uit mijn haar liepen. Ja en ook dune 45 bleef in de mist verborgen. We besloten om het Duin te beklimmen om te kijken of de mist boven minder was, maar dat was niet het geval. We zijn er maar bij gaan zitten en hebben toegekeken hoe de zon het gevecht aanging met de mist, maar na een uur hebben we de moed opgegeven en zijn we afgedaald (hollend). Het was toch een aparte ervaring en wij hadden gisteren niet te klagen over het kleurenspectakel, maar wel jammer voor de mensen die alleen vandaag de kans hadden.
Na een heerlijk ontbijt op het terras (waar het wel helder was) hebben we de tassen weer in de auto geladen op naar ons volgende adres. Dit is slechts 40 km rijden. Daarom nog een wandeling gemaakt door de Sesriem Canyan ,waarvan de ingang naast onze Lodge ligt.
Binnen het uur kwamen we aan bij The Desert Homestead lodge. 20 schattige huisjes met alweer een mooi uitzicht ditmaal kijken we rondom tegen de bergen aan. Voor de insiders we hebben huisje 3.
De rest van de dag doorgebracht als Rustdag !
Liefs van ons !!

• 24 April 2011 - 18:08

Piet Van Blooijs:

Lieve familie, zojuist jullie reisverslag gelezen. Een spannend verhaal. Rijden jullie zo moederziel alleen in die eenzame omgeving? Maar wel avontuurlijk. En leuke foto's die je hebt gestuurd.We kijken weer uit naar jullie volgende belevenissen. Goede reis gewenst! Piet en Willy van Blooijs

• 24 April 2011 - 18:17

Dirk-Jan En Marianne:

Lieve ouders.
    Wat een herkenbare verhalen en een prachtige foto's. En wat een geluk dat er de eerste dag geen mist was! We leven erg met jullie mee, en volgen jullie op de voet.
    Hier alles goed met ons.

liefs DJ en Mar

PS sms even lokaal nummer door.

• 24 April 2011 - 19:35

Lidy & Johan:

Lieve Hanneke en Aad,

O wat prachtig - toch maar mooi dat wij een paar dagen geleden hebben aangegeven dat wij ook in Sossus Dune Lodge willen gaan verblijven als we in Namibië rondreizen (2012?). Qua temperatuur is er momenteel weinig verschil tussen daar en hier: hier was het vandaag ook tegen de 26 graden en stoffig is het hier ook enigszins maar waarschijnlijk niet zo erg als daar. Zo te lezen zijn de wolken bij jullie meer op Australisch "dirtroad" niveau :-)

Het inruimen van onze kamer is nu bijna klaar, maar vanmiddag hebben we de boel maar even de boel gelaten en zijn we naar een Bach-cantate-dienst in de Grote Kerk in Zwolle geweest ("Bleib bei uns, denn es will Abend werden" - de Emmausgangers). Heel mooi en we hebben - geïnspireerd door de organist/cantor/dirigent - met een fraai Nederlands paaslied het dak van de kerk gezongen zodat men het buiten op de terrasjes kon horen.

We beginnen ons nu reisvaardig te maken voor Schotland (donderdag vertrekken we) dus stuur vooral vantevoren nog veel afleveringen want eenmaal daar is het Internet dun gezaaid waar wij zitten.

Heel veel groeten van ons, en pas goed op jezelf en elkaar,
    Lidy en Johan

• 25 April 2011 - 12:32

Diane En Peter:

hallo lief oompie en tantie:-)

ben weer helemaal bij gelezen en heb de prachtige foto's bekeken..wat een kleuren en vergezichten.
    nieuwe camera doet dus goed zijn werk.
    zie dat de temperaturen hetzelfde zijn als hier bij ons, nu maar hopen dat het mooie weer niet op is volgende week maar dat de zon ook in Normandie blijft schijnen.
    blijf jullie volgen, voorzichtig en geniet!!!

dikke kus Dia

• 25 April 2011 - 15:47

Willem En Pam:

Hoi lieve ouders,

Wat een mooie plaatjes zeg daar willen wij ook wel een keer naar toe. Wat een rust en stilte om je heen. Hier is het heerlijk geweest prima temperatuur lekker in de tuin gewerkt en nu zometeen de barbeque aan. Leuk om jullie verslagen te lezen hele andere wereld. Foto van ma is wel heel bijzonder zo bovenop een zandberg in de mist. Nou veel plezier we volgen jullie iedere dag morgen weer aan de klus. Heel veel plezier

Groet

Willem en Pam