Vanaf de Grampians via Mount Gambier naar Robe - Reisverslag uit Robe, Australië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu Vanaf de Grampians via Mount Gambier naar Robe - Reisverslag uit Robe, Australië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu

Vanaf de Grampians via Mount Gambier naar Robe

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

11 December 2009 | Australië, Robe

Vanaf de Grampians via Mount Gambier naar Robe aan de kust.

Vanmorgen zijn we om half negen vertrokken. Het was een beetje bewolkt en dat zou de hele dag zo blijven. Af en toe een buitje met een zonnetje. Dus nu een polo met lange mouwen. De teller stond op 2310 kilometer. De bedoeling was om een bezoek te brengen aan Mount Gambier en daar ook te overnachten.

We reden het prachtige natuurreservaat de Grampians uit zoals we waren gekomen. De Grampians staan bekend om de meest uitbundige flora en fauna van Australië. Dat klopt ook wel: een gebied dat zeker moet worden bezocht. Dat dit zo is bleek ook wel. Voordat we de Grampians hadden verlaten telden we helaas vijf overreden kangoeroes.

Tijdens de rit wilden we onderweg een tussenstop in een plaatsje maken om koffie te drinken. Helaas niet gelukt!!!. De dorpjes kwamen we wel tegen maar geen koffie- of theegelegenheid was open. Op zich wel logisch want deze dorpjes waren wel ontzettend klein en voordat je het wist was je deze al voorbij gereden. Want zoals altijd weet Hanneke wel een route te vinden die nauwelijks op de kaart te vinden is. Zelfs voor ons af en toe niet. Na ruim 100 kilometer nauwelijks iemand te zijn tegengekomen reden we ons vast op een kudde op de weg lopende schapen. Een kudde van een paar honderd schapen die naar een ander weiland werden overgebracht. Leuk om mee te maken en te zien. We konden er dus niet door. Waarop de begeleider, geen geitenwollen schaapherderfiguur zoals op de Veluwe maar een stoere Australische boer, reageerde met `No problem mate` gewoon er langs rijden, ze gaan vanzelf opzij. Dat gebeurde ook.

Rond het middaguur kwamen we bij Mount Gambier aan. Het is een stadje met een kratermeer op een dode vulkaan. Het meer heeft een vreemd, felgekleurd water. Prachtig om te zien. Kijk zelf maar. Waarom deze kleur ontstaat weten we niet. Het zal wel door de samenstelling van het water en de samenstelling van de ondergrond te maken hebben. Het is ook meer gedurende een bepaalde periode van het jaar en wel van november tot maart de helblauwe kleur van de foto, daarna wordt het grijs. Leuk was wel dat het water wordt gebruikt voor de drinkwatervoorziening van de omgeving van dit stadje. Dus toch een waterleidingbedrijf tegengekomen. Dat klopt ook wel en komt bekend voor. Het regenwater uit de omgeving komt in grondwater terecht en komt uiteindelijk in het meer terecht. Een, voor de kenner, grondwaterinfiltratie waterleidingbedrijfbedrijf dus, dat het meer als waterbekken gebruikt. Een natuurlijk drinkwaterproces dus. We hebben het kunnen bekijken. Omdat het nog vroeg was, hebben we de camping bij Mount Gambier links laten liggen en zijn we door gereden naar Robe aan de kust. Een rit door een duinlandschap heen met verschillende zoutmeren. We zijn dan al wat dichter bij het volgende doel Kangeroo Island. Als het lukt willen we met de camper naar Kangeroo Island toe. Dat schijnt mogelijk te zijn. Dat moet ons ook lukken!!!. Met een ferrie kun je overvaren. Dat gaan we proberen. We willen daar een paar dagen blijven omdat er zoveel te zien is. Dat kun je het beste op eigen gelegenheid doen. Vandaar dat we met de camper willen. Of dat lukt lezen jullie de komende dagen.
Dit stukje heb ik een keer geschreven. Vandaag zijn de taken een keer omgedraaid. Hanneke kookt en wast af en ik tik onderwijl dit stukje. Ik denk dat ik het voortaan altijd maar doe. Het is veel ontspannender en kost minder tijd.
Aad

Groeten aan iedereen,
Hanneke en Aad

• 14 December 2009 - 09:22

Ada De Bruijn:

Beste vrienden,
    Jullie plek in de kerk is reeds ingenomen door menig ander bezoeker. Maar in mijn rij is altijd plek genoeg over, en Joke en Karel zitten daar ook, dus kan gezellig worden. Ik lees de veslagen en kan zo een beetje genieten van wat jullie zien. Het is nu 14 december en alle daken zijn wit van de vorst. Wat een mooi rustgevend gezicht. Vandaag blijf ik thuis want mijn maag kiept alles buitenboord. We hebben Hans z'n verjaardag gevierd naar inkomen. Dus alleen de kinderen. Net zo gezellig.
    Verder zijn er wel wat dingen gebeurd, maar te lang verhaal om te mailen. (leuke dingen). Ik ben blij dat jullie je zo goed voelen en zoveel energie hebben om allles te zien en te ondernemen. Over 3 weken zijn jullie alweer thuis, daar moeten jullie natuurlijk niet aan denken. Ik wens jullie een goede reis en ben benieuwd naar de verhalen over Kangaroo eiland. (gelukkig zijn jullie het nederlands nog niet verleerd)

groetjes Hans en Ada