De Wijnroute naar Cafayate - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu De Wijnroute naar Cafayate - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu

De Wijnroute naar Cafayate

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

16 December 2014 | Argentinië, Salta

Naar de wijnstad Cafayate

Onze vrije dag van gisteren hebben wij besteed aan wandelen in Salta. De temperatuur was lekker met wat druilige regen: je blijft niet droog maar wordt ook niet echt nat. Weer dat bekend voorkomt.
Salta wordt de schone stad genoemd. Dat klopt ook wel. Het is er schoon, veilig en heeft veel koloniale gebouwen waaronder een mooie kathedraal, met de toepasselijke naam Catedral, aan het mooiste plein van Salta. We vielen met onze neus in de boter omdat er net een dienst begon, die wij hebben bijgewoond. De kerk bomvol met mooi orgelspel en een koor.

Vandaag stond een trip naar het zuiden op het programma. Zaterdag naar het noorden naar de toppen van de Andes nu precies de andere kant op.
Je zou op het eerste gezicht zeggen wat maakt dat nu uit. Dat is dus niet het geval, het is een wereld van verschil.
Ook nu weer vroeg uit de veren: om 7 uur werden we opgehaald. We dachten weer met een klein busje maar dat was niet het geval. Het werd een prive toer in een terreinwagen. Wel moest er in Cafayate een Argentijns echtpaar worden opgehaald om in Salta te worden gebracht. Dat was een mooie gelegenheid om het over onze koningin Maxima te hebben.
Het weer werd steeds mooier, warmer (35 graden en het landschap steeds mooier.
De weg loopt door de Quebrada (Canion) de las Conchas. Het landschap is te vergelijken met de parken in de VS zoals de Grand Canion, Bryce en vergelijkbare parken.
Te vergelijken niet echt omdat het veel mooier en uitgestrekter is: kleurrijker, afwisselender hoog en laag en diepe kloven. Een diepe kloof heeft de vorm van een theater waarin 1 week per jaar (juli) klassieke muziek wordt gespeeld. Dat het prachtig moet klinken hebben we gehoord: een fluitist speelde op het moment dat wij er rondliepen.
Ook het groen is het bekijken waard: grote cactussen en mooie bloemen. Ook de bromelia kwamen we tegen. Bij ons te koop als een kamerplantje, die na een jaar veelal het loodje legt. Niet verwonderlijk als je ziet waar deze in het wild groeit.

Vervolgens hebben we de wijnroute vervolgd en kwamen we in Cafayate aan. Een stadje op 1.600 meter hoogte waarvan de omgeving is bezaaid met wijngaarden. Kennelijk is het klimaat voor de druiven perfect.
We hebben een klein wijnhuis bezocht met de mooie naam Nanni. Het huis maakt jaarlijks 4.000 flessen wijn: rood, wit en sinds kort ook rose. We hebben er 4 geprobeerd, waarvan de witte Torrontes vooral erg lekker is. Helaas niet te koop in Nederland. Heel beperkt vindt er export plaats naar Brazilië en de VS.
Na door het wijngebied langs verschillende wijnhuizen te zijn gereden zijn we met het Argentijnse echtpaar terug gereden naar Salta. Om 19.00 waren we weer terug na ruim 400 km te hebben afgelegd.
Een prachtige dag maar heel anders dan afgelopen zaterdag. Morgen is het weer de laatste dag en vliegen we door naar Iquazu om de watervallen op de grens met Argentinië en Brazilië te bekijken. Die hopen we van zowel de Argentijnse als Braziliaanse kant te bewonderen.

Tot dan!

• 16 December 2014 - 11:46

Diane:

het blijft leuk deze mooie berichten te blijven volgen en de foto;s te bekijken.
    Geniet nog van de laatste week..

liefs Dia

• 16 December 2014 - 12:14

Lidy&Johan:

Hoi lieverds,

Wij dachten al - waar zou de "winetour" toch blijven, maar daar was-ie dus :-)
    En daarbij indrukwekkende landschappen - op foto 9 zou een akelig krassende kraai mooi gepast hebben.
    Nog heel veel plezier aan de rand van Brazilië!

L&J

PS Je hebt waarschijnlijk al bedacht dat je je verre moet houden van die mevrouw (?) cynthiamoses die merkwaardig genoeg wel nederlands kan lezen (?!) maar het niet kan schrijven en haar engels ook niet beheerst...

• 16 December 2014 - 15:22

Reina En Ivon:

Hoj Hanneke en Aad, bedankt voor jullie mooie foto's reisverslag.
    Mooie cactussen en bloemen en schitterende rotsformaties. De rode kleur doet ons denken aan Israël.
    Het is jammer dat hun heerlijke wijnen niet in Nederland te koop zijn.
    We wensen jullie een veilige en fijne vlucht naar Iquazu, nabij de grens met Brazilië.
    Groetjes van ons uit het achterland van Alphen a/d Rijn..