Dwars door niemandsland - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu Dwars door niemandsland - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Hanneke Melsen - WaarBenJij.nu

Dwars door niemandsland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

26 April 2011 | Namibië, Swakopmund

Hier zijn we weer,

Vanochtend na een heerlijk ontbijtje op het terras met uitzicht, weer op weg naar Swakopmund. Een plaats aan de Atlantische Oceaan. We hadden een panoramaroute in de planning, maar dit werd ons door verschillende mensen afgeraden. De weg was zo slecht geworden door de regenval van de afgelopen tijd dat het te gevaarlijk zou zijn. Zelfs over de normale korte route (370 km) had men deze week al 9 uur over gedaan vanwege de overstroomde wegen dus… En inderdaad toen we bij de afslag voor de panorama route kwamen bleek deze afgesloten.
De route gaat voor het grootste gedeelte door niemandsland. In het begin door het Nimib Naukluft gebergte daarna 2 berg passen en verder vooral woestijn en leegte. Normaal is het woestijn gebied grijs, maar door de vele regen is het groengeel door de begroeiing van mossen en grassen. Sinds 1934 heeft het hier niet meer zoveel geregend als de laatste 4 maanden; best bijzonder dus. We moeten dan ook goed opletten want er zijn hele gaten langs de weg ontstaan door het geweld van het water van de afgelopen weken. Ook moeten we af en toe door overstroomde wegen rijden, maar het is allemaal goed gegaan. Al moet ik wel zeggen dat ik hem af en toe wel een beetje kneep!!!!
Halverwege deze onbewoonde wereld passeerden we een dorpje !! Benzinepomp met een bakkerij, waar een Duitser zich bezig houdt met het bakken van heerlijke appeltaarten. Jullie raden het al die moet je natuurlijk proeven en zo denken vele mensen er over, want waar ze vandaan komen ? opeens moet je in de rij voor een koffie met taart! In de tuin van de bakkerij staan tafels en stoelen en hebben we, tijdens het nuttigen van de koffie met taart, een praatje met een voormalig Predikant uit Johannesburg, die nu (sinds een paar maanden) boer geworden is in Namibie. Zijn ouders kwamen uit Rotterdam en zijn opa was Dominee inde Hervormde Kerk.
Verder staan er in Solitaire (zo heet deze plaats) nog vele geraamtes van auto’s naast het benzinestation die het rijden hebben opgegeven en daar nu als mooie herinneringen staan.
Om 1500 uur checken we in een gezellig guesthouse in Swakopmund in op loopafstand van het centrum en de Oceaan. We hebben hier onbeberkt internet op onze kamer dus maken er meteen gebruik van om naar de morgendienst van gisteren in de Sionskerk te luisteren. Zo hebben we toch nog een beetje Pasen !
Morgen staat de Living Desert Tour op het programma. Heel benieuwd hoe dat zal zijn, jullie horen daar morgen meer van.

Groetjes en Liefs,

• 26 April 2011 - 06:56

Marianne En Dirk-Jan:

Ha ouders, spectaculaire foto's hoor zo door het water heen rijden!! Veel plezier op jullie living desert tour, hopelijk zien jullie ook mooie aliens!

• 26 April 2011 - 11:59

Gerrit En Tannie:

Prachtig land bijna woest te noemen, tel daarbij op de speciale ontmoetingen en je hebt een desert menu.
    Goede reis, doe voorzichtig!

• 26 April 2011 - 15:58

Anja & Diederik :

Hoi Aad en HAnneke,

Wat een leuke verslagen en vooral wat een leuke reis. We hadden nooit zo'n zin in Afrika, maar misschien moet het nog op de lijst :-). Hier gaat alles goed, Adrian begint te wennen aan z'n vingers. Nog bedankt voor het prachtige boek dat je hebt gemaakt van ons afscheid, echt geweldig !

groeten en veel plezier,

Ans, Diederik, Elsa en Adrian

• 26 April 2011 - 16:11

Liana En Jongens:

Lieve Han en Aad,
    Ik zit alweer te smullen van jullie mooien foto's!
    Toevallig was gisteren Floortje Dessing op tv met 12 uur lopen door de duinen/woestijn van Namibie! (niemand te zien.. alleen wat bavianen!)Ik hoopte dan toch echt dat jullie lekker in de 4x4 auto aan het crossen zijn!
    Ik hoorde haar zeker niet over de lekkere appeltaart hahaha!
    Geniet nog zeer...ik bereid me voor op Rome!
    liefs van ons

• 26 April 2011 - 17:22

Willem En Pam:

Hallo lieve ouders,

Ja ma alweer de derde keer dat we reageren. Wat een spectaculaire foto's weer top vooral door de plassen met de jeep. En een lekker stukje appeltaart. De plassen zijn nog vanuit de regenbuien nemen we aan. We gaan zo lekker asperges eten dus ga weer afronden veel plezier en tot snel